Verhuizen vanuit het buitenland
Komt u uit het buitenland en wilt u (weer) in Laren wonen? Dan moet u zich binnen 5 dagen na aankomst inschrijven bij de gemeente. U komt persoonlijk langs. Maak hier voor een afspraak. Alle personen die meeverhuizen moeten bij de afspraak aanwezig zijn.
Meenemen
- Identiteitsbewijs (paspoort of ID-kaart) van iedereen die verhuist
- Toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner of kopie huur- of koopcontract en
- Kopie van geldig legitimatiebewijs bij toestemmingsverklaring van hoofdbewoner of van eigenaar bij huur- of koopcontract
- Als u uit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten komt: bewijs van uitschrijving
- Als u die hebt: originele gelegaliseerde en vertaalde buitenlandse documenten van uzelf en van uw kinderen, zoals geboorte-, huwelijks- of echtscheidingsakten
Goed om te weten
Zijn de gevraagde documenten niet opgesteld in het Nederlands, Engels, Duits of Frans, dan moet u ze laten vertalen door een beëdigd vertaler in Nederland. Officiële documenten uit het buitenland moeten voor gebruik in Nederland zijn gelegaliseerd of voorzien van een stempel (dit heet een apostille). Meer informatie over het legaliseren van documenten via nederlandwereldwijd.nl.
Hervestiging
Heeft u eerder in Nederland gewoond en komt u nu opnieuw in Laren wonen? Dan moet u zich opnieuw inschrijven bij de gemeente. Verblijft u hier langer dan 4 maanden? Geef uw verhuizing dan zo snel mogelijk door, maar uiterlijk binnen 5 werkdagen na aankomst. U komt persoonlijk langs bij de gemeente. Alle personen die meeverhuizen moeten bij de afspraak aanwezig zijn.
Meenemen
- Een geldig legitimatiebewijs (paspoort of ID-kaart)
- Schriftelijke toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner én een kopie van zijn of haar legitimatiebewijs (als u bij iemand gaat wonen)
- Niet-EU’ers: bewijs van rechtmatig verblijf in Nederland, zoals een verblijfsvergunning of MVV-sticker
- Komt u uit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten? Neem dan het originele uitschrijfbewijs mee
Als uw situatie sinds uw laatste inschrijving is veranderd (bijvoorbeeld huwelijk, echtscheiding of geboorte van een kind): neem dan officiële documenten mee, zoals akten.
Deze documenten zijn verplicht volgens de wet BRP, maar hoeven niet direct bij inschrijving te worden ingeleverd. U kunt ze tijdens uw eerste afspraak overleggen of hiervoor later een vervolgafspraak maken.
