Bezwaar maken besluit gemeente

Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente, dan kunt u bezwaar maken. Het bezwaarschrift moet binnen 6 weken nadat het besluit bekend is gemaakt opgestuurd zijn. Deze 6 weken gaan in op de dag waarop het besluit is verstuurd of bekendgemaakt. 

U moet in bezwaarschrift vermelden:

  • Uw naam, adres en telefoonnummer
  • Datum waarop u het bezwaar schrijft
  • Tegen welk besluit u bezwaar maakt. Vermeld het liefst ook het zaaknummer
  • Waarom u het niet eens bent met het besluit
  • Uw handtekening
  • Een vereniging of stichting moet ook een uittreksel uit het register van de Kamer van Koophandel en de statuten meesturen

Stuur uw bezwaarschrift naar: 
BEL Combinatie
T.a.v. Commissie bezwaarschriften
Postbus 71
3755 ZH Eemnes

Let op: bent u het niet eens met uw belastingaanslag of WOZ-waarde? Hier op de website vindt u meer informatie over het indienen van een bezwaar.

Digitaal indienen

U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen. Voor de procedure maakt het geen verschil of u een brief stuurt of het digitaal formulier invult. Uw bezwaar wordt op dezelfde manier behandeld. Bezwaar maken kan niet per e-mail.

Voor het digitaal indienen heeft u een DigiD nodig. Hiervoor gelden dezelfde voorwaarden als hierboven.

DigiDBezwaar digitaal indienen

Goed om te weten

  • Een bezwaarschrift wordt door de Commissie bezwaarschriften behandeld.
  • Voordat de commissie adviseert, kan er een hoorzitting zijn. Hier kunt u dan uw bezwaar toelichten. Daarna wordt een besluit op uw bezwaarschrift genomen.
  • Bent u het niet eens met de beslissing op het bezwaar, dan kunt u binnen 6 weken in beroep gaan. In de beslissing op het bezwaarschrift staat bij welke organisatie u in beroep kunt gaan.
  • U kunt geen bezwaar maken tegen een besluit waarin  algemene regels zijn vastgesteld, zoals een verordening.
  • Het indienen van een bezwaarschrift maakt niet dat het bestreden besluit niet in werking treedt. Als u wilt voorkomen dat het besluit in werking treedt, dan kunt u (als er een spoedeisend belang is) om een voorlopige voorziening vragen.

Verzoek om voorlopige voorziening

Met een voorlopige voorziening vraagt u een voorlopige beslissing van de rechter als u de uitkomst van uw bezwaarschriftprocedure niet kunt afwachten vanwege een spoedeisend belang.
Een verzoek aan de voorzieningenrechter kunt u alleen doen als er een bezwaar- of beroepsprocedure loopt en als er sprake is van een spoedeisende situatie. U kunt de voorlopige voorziening aanvragen bij:

De Rechtbank Midden-Nederland
Bestuursrecht, onder vermelding van Voorlopige voorzieningen
Postbus 16005
3500 DA 
Utrecht 

De rechtbank brengt voor de behandeling van uw verzoek om een voorlopige voorziening griffiekosten bij u in rekening.

Heeft u gevonden wat u zocht?