Herinrichting Hoefloo, Houtweg en Stationsweg

De Hoefloo is inmiddels heringericht en de werkzaamheden op de Stationsweg zijn in uitvoering. Na de bouwvak starten we ook met de herinrichting van de Houtweg.

Het doel van de herinrichting is een vernieuwde en duurzame inrichting van uw straat te realiseren, zodat deze aansluit bij de eisen van deze tijd en waarbij de bestaande problematiek wordt aangepakt. Daarnaast zijn de drie straten gelijk ook regenklaar gemaakt.

Bestaande situatie Stationsweg

Ontwerp Stationsweg

Bestaande situatie Stationsweg

Bestaande situatie Houtweg

Ontwerp Houtweg

straat Houtweg

Plan

De riolering wordt vervangen en er komt een apart infiltratieriool voor regenwater. Dit wordt ook wel gescheiden rioolstelsel genoemd. Hiermee spelen wij in op de klimaatveranderingen. Met deze oplossing wordt de kans op wateroverlast tijdens hevige regenval verkleind en de kans op verdroging vermindert in droge tijden. De oplossing draagt bij aan de doelen van Laren Regenklaar.

De rijbaan van asfalt wordt daarbij vervangen door gebakken straatstenen.

Ontwerp

Eerder hebben we in 2016 en 2017 onze plannen voor de herinrichting van deze straten al aan u gepresenteerd en reacties ontvangen. Deze reacties zijn verwerkt op de tekeningen. Bij het klikken op de button naast bovenstaande foto van uw straat, gaat u naar het ontwerp van uw straat met een nadere toelichting daarop.

Inspraak

Van woensdag 9 juni tot en met vrijdag 9 juli 2021 konden bewoners van de Stationsweg, Houtweg en Hoefloo meedenken en hun vragen stellen over de herinrichting van hun straat. Gemeente Laren heeft deze vragen gebundeld en beantwoord in dit document (pdf, 556 KB). Kunt u het document niet (goed) lezen? Neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035.

De werkzaamheden op de Stationsweg worden in september afgerond.

Op dinsdag 15 augustus start de aannemingsbedrijf Knipscheer Infrastructuur B.V. met de herinrichting van de Houtweg. Gestart wordt op het kruispunt met de Van Wulfenlaan. In fasen wordt gewerkt richting Rijksweg West.
Het werk op de Houtweg duur ongeveer 4 maanden. Afhankelijk van de weersomstandigheden, verwachten wij dat de nieuwe bestrating eind dit jaar aangelegd is. Het kruispunt met Rijksweg west wordt daarna in januari 2024 aangelegd.

Tot slot worden de nieuwe bomen op zowel de Hoefloo, Houtweg en Stationsweg eind dit jaar nog geplant.