Stemmen per brief

Vanwege het coronavirus is het bij de Tweede Kamerverkiezing 2021 mogelijk voor kiezers van 70 jaar en ouder (peildatum 17 maart 2021) per brief te stemmen.

Alle kiezers die 70 jaar of ouder zijn, ontvangen 2 zendingen (enveloppen) thuisgestuurd, namelijk:

  • Zending 1 ontvangt u uiterlijk 3 maart. Hierin zit uw stempluspas en een gezondheidscheck.
  • Zending 2 ontvangt u uiterlijk 11 maart. Hierin zit een uitleg over het briefstemmen, een briefstembiljet, een briefstembiljet-envelop en een voorgeadresseerde retourenvelop.

Als u per brief wilt stemmen dan werkt dat als volgt:

  1. Kleur op het briefstembiljet het hokje voor de kandidaat van uw keuze (hoeft niet persé rood te zijn).
  2. Stop deze in de briefstembiljetenvelop en sluit deze.
  3. Zet rechtsonder op uw stempluspas een handtekening.
  4. Doe uw ondertekende stempluspas, en de gesloten envelop waar uw briefstembiljet in zit, in de voorgeadresseerde retourenvelop. Zorg er voor dat uw briefstembescheiden uiterlijk woensdag 17 maart 2021, om 21.00 uur door de gemeente ontvangen is.
  5. Doe uw briefstembiljet vóór vrijdag 12 maart 17.00 uur op de post, óf  lever deze tijdig in bij een inleverpunt. Een overzicht staat verderop deze pagina onder het kopje Afleverpunt briefstembewijzen. 

De kiezers die per brief mogen stemmen, zijn niet verplicht dat te doen. Wilt u hier geen gebruik van maken, dan kunt u met uw ontvangen stempas en uw geldige legitimatiebewijs naar een stembureau gaan binnen de gemeente. Verder is het ook mogelijk om hiervoor een volmacht te geven, zie hiervoor Iemand machtigen om voor u te stemmen (volmacht)

Bekijk ook deze video over stemmen per brief. 

Inleverpunt briefstembewijzen

De gemeente Laren heeft 1 inleverpunt: Raadhuis Laren, Eemnesserweg 19, 1251 NA Laren.

Openingstijden inleverpunt:

  • 10, 11, en 12 maart tussen 09.00 en 17.00 uur
  • 15 en 16 maart tussen 09.00 en 17.00 uur
  • 17 maart  tussen 07.30 en 21.00 uur